FAQ

Vad betyder delvis tilldelning?
Om du står i kön med fler säsongskort kan du via delvis tilldelning välja att få en förfrågan även om det endast finns ett mindre antal säsongskort lediga inom den kategorin du önskar. Exempelvis om du ställer dig i kö för 4 platser på familjeläktaren men det endast finns 3 platser lediga när du är först i kön. Om du fyller i accepterar INTE delvis tilldelning kommer du inte få frågan förrän det finns rätt antal säsongskortsplatser lediga inom de kategorier du önskar. Oavsett vad du fyller i har du rätt att tacka ja eller nej till platserna som erbjuds. Tackar du nej till platserna som erbjuds så står du kvar i kön.
Varför har ni en säsongskortskö?

Inför säsongen 2020 sålde vi 16 000 säsongskort vilket är maxantalet som vi säljer. Av den anledningen upprättade vi en säsongskortskö för att hanteringen av de säsongskort som blir tillgängliga efter förnyelseperioden ska tillfalla våra supportrar rättvist.
Inför 2021 sålde vi totalt 15 043 säsongskort och kön används främst för att köa till specifika sektioner på arenan då man via kön får förtur innan nyförsäljningsperioden.

Olika perioder under säsongskortsförsäljningen

  1. Förnyelseperiod för alla som hade säsongskort förra året som har möjlighet att förnya sin plats inför kommande år.
  2. Platsbytardagar för alla som har förnyat sin plats har möjlighet att byta platser till de lediga som finns innan kö/nyförsäljningen startar.
  3. Köförsäljning där de som står i kö får möjlighet att köpa säsongskort utifrån vilken köplats man har och vilken kategori på säsongskort man önskar.
  4. Nyförsäljning innebär att vem som helst kan köpa säsongskort direkt via webben (AXS).

Om vi når 16 000 under köförsäljningen så kommer vi inte att öppna nyförsäljningen, den är endast om alla i kön har fått platser de önskar och vi fortfarande har säsongskort kvar att sälja.

Vad får jag för att jag står i säsongskortskön?

Vår största förhoppning är såklart att du ska få det säsongskort du är intresserad av och att tilldelningen sker kontrollerat och inte handlar om att sitta redo för ett stort säsongskortssläpp, vid en viss tidpunkt, med reducerat antal säsongskort tillgängliga.

Utöver det får du förtur till lösbiljettköp för utvalda allsvenskan matcher under säsongen tillsammans med säsongskortsinnehavare och medlemmar. Denna förmån följer med och ingår även om du köper säsongskort.

Vart hittar jag mer information gällande säsongskortsförsäljningen?

Här hittar du information gällande säsongskortsförsäljningen. Det går även bra att mejla oss på biljetter@hammarbyfotboll.se.

Jag har inget AXS-konto sen innan, hur ställer jag mig i kö?

På förstasidan klickar du på SKAPA KONTO och fyller i dina uppgifter. Säkerställ att du använder rätt uppgifter. Den mejladress du fyller i kommer vi att kontakta dig på när du är först i kön och när du har en reservation som du kan välja att betala eller inte. När du är först i kön och har fått en reservation av oss har du 5 dagar på dig att betala den innan platsen går vidare till någon annan. Om du inte betalar din reservation så står du kvar i kön tills nästa år.

Hur ställer jag mig i säsongskortskön?

Genom att logga in på ditt AXS-konto och gå igenom de steg och frågor som vi har samt genomfört betalningen på 200 kr per säsongskort. När din köplats är registrerad kommer du att få en orderbekräftelse via mejl.

Har du inget AXS-konto sen innan så klickar du på SKAPA KONTO. Säkerställ att du fyller i rätt uppgifter eftersom vi kommer att kontakta dig via mejl och förhoppningsvis skicka ut ett säsongskort till dig när du har fått din plats och den är betald.

Hur lång tid har jag på mig att besluta om vill köpa säsongskortet ni erbjuder?

Från att du är först i kön och vi skickar ut ett mejl med din säsongskortsreservation har du 5 dagar på dig att tacka JA och betala för din/dina platser. Om du inte betalar för reservationen kommer du att behålla din plats i kön och får en ny reservationsfråga inför nästa år ifall det finns platser inom den kategori du önskar och vi fortfarande inte sålt 16 000 säsongskort.

Varför måste jag betala för min köplats?

Vi tar ut en årsavgift på 200 kr per säsongskort som står i kön. Dels täcker det en del av kostnaderna för uppbyggnaden och underhållande av kösystemet. Det innebär även att vi håller kölistan aktuell och uppdaterad med supportrar som verkligen önskar säsongskort. Det skapar i sin tur minde administration för biljettavdelningen att hantera alla reservationer i och med att de som väljer att betala köavgiften verkligen önskar säsongskort.

Köavgiften betalas per år och går inte att återfå om man väljer att avregistrera sig från kön i förtid alternativt blir tilldelad en plats under året man har betalat sin köplats för.

Vad ingår i ett säsongskort?

Detta ingår i ditt säsongskort för Allsvenskan: 

  • Entré till samtliga 15 hemmamatcher i Allsvenskan 2022.
  • Vid eventuella publikrestriktioner som är lägre än antalet sålda säsongskort så sker ingen lösbiljettsförsäljning, platserna går då till säsongskortsinnehavare.
  • Förtur till lösbiljettköp för utvalda allsvenska matcher under säsongen om du vill köpa biljetter till vänner och familj.
  • Medlemskap i Hammarby IF FF för 2022.
  • Säsongskortet som fysiskt plastkort.
Gäller kösystemet även för OBOS Damallsvenskan?

Nej. Än så länge har vi inte nått maxtaket för sålda säsongskort på Hammarby IP. Om vi gör det kommer denna kö även att bli aktuell inför säsongskortsförsäljning på damsidan kommande år.

Vad händer om jag är först i kön och det inte finns några säsongskort kvar inom den kategori jag valt?

Om du har valt en kategori som är slutsåld kommer du inte att bli erbjuden en plats där. Vi kommer att meddela dig när du är först i kön om du endast har valda kategorier som är slutsålda och du får då själv göra ett val att stå kvar först i kön med den/de kategoriönskemål du har sen innan alternativt byta kategori så att vi kan erbjuda dig säsongskort. Dialog mellan dig och Hammarby Fotboll kommer att ske via mejl.

Har jag möjlighet att välja plats själv när jag är först i kön?

Ja, till viss det. Du har möjlighet att välja plats själv utifrån den kategori du valt i samband med att du ställde dig i kön. Har du valt sittplats långsida så kommer du få information om att du har en reservation inom den kategorin när du är först i kön och förutsatt att det finns några platser kvar där. Innan du betalar kan du själv på webben (AXS) byta plats inom kategorin sittplats långsida. Du kan inte byta från sittplats långsida till familjeläktaren på webben utan du behöver säkerställa innan du är först i kön att du har valt rätt kategorier som önskemål i samband med att du ställde dig i kö.

Vad händer om jag inte förnyar min köplats i tid?

Om köavgiften inte är betald på betalningsavins förfallodag blir supporterns köärende vilande. Betalas köavgiften inom sex månader från förfallodagen återaktiveras köärendet med bibehållen kötid.

När köärendet är vilande blir samtliga aktuella tilldelade säsongskort ogiltiga och kan inte återfås. // Om supportern har fått ett säsongskort tilldelat under tiden köärendet är vilande så kvarstår detta i 5 dagar även om köavgiften inte betalas i tid. Läs mer i ##Villkoren##LÄNKA##

Om jag står i kö för 4 säsongskort men endast blir erbjuden 3 säsongskort – blir jag av med min köplats om jag tackar ja eller får jag stå kvar i kön med det sista kortet?

Om du tackar JA till ett eller flera säsongskort som tilldelats via kön nollställs kötiden och supportern blir avregistrerad. Avregistreringen sker oavsett om du har accepterat ”DELVIS TILLDELNING” och betalar de 3 tilldelade säsongskorten men helst hade önskat 4 stycken.

Vad är maxantalet på säsongskort jag kan stå i kö för?

Du kan max stå i kö för 6 säsongskort via en och samma köplats.

Hur blir jag uppdaterad om min köplats?

Vi kommer att skicka mejl till dig när du är först i kön hur du går in via webben och kan betala för dina säsongskort. Du kan på webben byta platser inom den kategori du önskat. Har du önskat familjeläktaren och får en reservation med platser på familjeläktaren har du möjlighet att byta till alla tillgängliga platser på den sektionen.